Укупно приказа странице

30 јануар, 2010

Standardi za nastavnički poziv

Kad već pričamo o nastavnicima, štivo koje sad treba pažljivo čitati jeste predlog standarda znanja , veština i vrednosnih stavova za profesiju nastavnika ( kompetencije) . Prvo što uočavam jeste da autori nisu vodili računa o jeziku i stilu. Bilo bi logično da je pismenost, između ostalog, odlika predlagača ovih standarda. Nezaobilazna odlika dobrog nastavnika jeste pismenost, odnosno negovan i bogat jezik i stil. Izgleda da se to nekako zaboravilo, pa ispada da su pismeni svi koji znaju da čitaju i pišu. Oni poseduju elementarnu pismenost, to je tačno, ali ništa više od toga.

Tvorci teksta standarda za nastavničku profesiju nisu se potrudili ni da uvodno objašnjenje zašto se predlažu standardi učine smislenim i oslobode od činovničkih fraza. Tako nam saopštavaju da je u pripremi standarda korišćen takozvani “процесни приступ, који је један од осам принципа менаџмента квалитета (датих и објашњених у стандарду JUS ISO 9000:2007)” , a koji može da se primeni na posao nastavnika , a na osnovu karakteristika usluga kao što su :

“1) непредвидивост (приликом пружања и примања услуге у току реализације наставног процеса) — процес је тесно повезан са психолошким факторима личности; 2) немогућност стварања залиха (јер се пружање и примање услуга изводе истовремено и сада); 3) мешовитост и различитост (путем уважавања индивидуалних карактеристика сваког корисника и личног погледа на квалитет).
Образовно-васпити рад који остварује наставник, уз ученике главни актер и носилац система образовања и васпитања, у великој мери поседује наведене карактеристике. ”

Posebno sam zadivljena činjenicom da nema zaliha. Nisam baš shvatila ali skoro da pomišljam da je znanje kvarljiva roba ili možda propušteno više ne može da se nadoknadi. Dobijaš ga sad , na ovom času i nikad više. Pitam se da li se iza ovoga krije neka nova koncepcja vaspitnog rada sa decom ili želja da se opseni prostota?

Ima još. Lični pogled na kvalitet. Kakva doslednost! Prvo standardi radi postizanja kvaliteta, neke opšte mere vrednosti, a onda “uvažavanje ličnog pogleda na kvalitet”

I to nije sve. Pošto je nastavnik davalac usluga , očito nedovoljno jasan kao takav, tvorci standarda ga definišu: “Наставник је личност опредељена за наставнички позив, овлашћена и одговорна да остварује циљеве образовања и васпитања, задатке и садржаје прописане законом.”

Drage moje kolege nastavnici sad bar znate da ste nastavnici zato što ste opredeljeni, ovlašćeni i odgovorni. Posebno mi se dopada ovlašćenje. To zvuči tako dobro birokratski i odmah asocira na pečat. Možda će ih biti, ako se neko našali u nekom papiru pisanom na stranom jeziku.

Što se odgovornosti tiče dobro bi bilo da su tvorci naše prosvetne politike takodje odgovrni i to ne samo pred zakonom već i pred ljudima i Bogom. Šteta koju oni mogu da nanesu dalekosežna je.

Ea sad dolazi najbolji deo. Pet kompetencija, maestralnih fraza. Pomenuću samo delove, a preporučujem pažljivo čitanje integralnog teksta predloga standarda radi testiranja zdravlja sopstvenog razuma i pismenosti.

Tako “Наставник познаје и разуме опште принципе и циљеве система образовања и васпитања, а посебно из предметне области која му је поверена…”. Pazite, poverena! Zatim “Наставник поседује знања, вештине, вредносне ставове и способности да анализира постојеће ресурсе, планира активности и ствара услове за реализацију наставе” A resursi su “ljudski, nastavni i obrazovni”, prosvetljuju nas pisci standarda. i da stvar bude tužnija “ ОБРАЗОВНИ РЕСУРСИ – обухватају наставне планове и програме по образовним нивоима (основни, средњи итд.) и предметима; образовну технологију; менаџмент у образовању.” Bez reči sam.

Takodje “Наставник поседује знања, вештине, вредносне ставове и способности да реализује наставни процес.” Pitam se šta su to vrednosni stavovi za realizaciju nastavnog procesa i kako će se oni manifestovati, meriti....? U opisu te kompetencije, autori standarda nisu naveli ništa što bi se moglo naći u kategoriji vrednosnih stavova

I da bi se dosledno potvrdili , autori pišu da nastavnik “користи адекватну наставно-научну методологију и резултате актуелних и верификованих истраживања о образовању и васпитању.” Uh! Da li je moguće da ne razlikuju naučnu metodologiju od nastavnih metoda? A možda je to samo omaška, kao i u upotreba termina koristi za metod koji se primenjuje, dok se sredstvo koristi. Za ovo nije potrebno pedagoško znanje, već bolje poznavanje sopstvenog jezika.

Neka mi neko objasni kako se to vrefikuju istražiivanja o obrazovanju i vaspitanju, e da bismo ih koristili ?

Neću da komentarišem anahronost nastavnih principa koji su se u ovom tekstu našli iz neobjašnjivih razloga. I to nije toliko bitno koliko da je dvadeset ljudi iz prosvete pri čistoj svesti i potpunoj odgovornosti potpisalo ovaj dokument.

Ovo nije kraj. Nastavak sledi. Da ne bi bila samo kritičar, potrudiću se da bar naparvim listu osobina dobrog nastavnika. Jednostavno. Očekujem komentare.

1 коментар:

  1. Јавна расправа је почела. По школама су изабрани представници који ће да учествују у јавним расправама на регионалном нивоу, напишу своје примедбе...
    НАПИШУ! Јадна нам мајка, ако буду писане у истом стилу. Не бих волела да делујем као неки мрачни лик из праксе, али, готово је невероватно шта просветни радници, који, иначе, с рпдитељима причају нормално, напишу у дневник кад родитељ оде; лепо, људски галаме на ђака кад направи какву неподобштину, а божесачувај како то исто запише као образложење за смањење оцене владања у књижицу и записник... Борократизација стила писања је последица болести овог друштва, његова фрустрација: неразумно и неразумљиво полиунтелигентима увек делује паметније; бирократски стил је директна линија до државног апарата који је моћ и зато сан или страх свима; бирократским се покрива сопствена празнина и незнање, али успешно поставља фантом ауторитета...
    Једном речју, бирократе од ауторитета или чина то намерно раде, а сироти наставници су то негде несвесно покупили. Но, кад видите такав свест, свесно или несвесно приме поруку на прави на начин: не дирај и не размишљај (може до та буде и горе), ово је само форма, ти ћеш, ионако, радити као и досада, а ја, као и досада, нећу радити ништа!

    ОдговориИзбриши