Tvrdim
da pedagogija nije nauka iako sam pedagog sa akademskim zvanjem. Ovo nije naknadna pamet, već dugogodišnje
iskustvo, a bogami i dugogodišnje ubedjenje. A zašto nije? Pa jednostavno,
ništa što se dogadja u sferi vaspitanja dece, razvoja, učenja i nastave, ne
može se razumeti i dobro uraditi ako se ne oslanja na druge nauke.
Pedagogiju
bi zapravo trebalo odrediti kao
primenjenu naučnu disciplinu, koja vešto ili bi trebalo da vešto, koristi
saznanja iz psihologije, sociologije, antropologije i filozofije, iz koje je
uostalom i potekla. Pedagoška istraživanja se ne mogu označiti kao
fundamentalna, što ne znači da su manje vredna ako pružaju odgovore i nude
rešenja bitna za vaspitnu i obrazovnu praksu. Fundamentalna istraživanja pretpostavljaju
nova otkrića i egzaktne dokaze, a to
nije ni posao ni moć pedagoške nauke, kako je uobičajeno nazivamo. Moram da vas
podsetim da obilje statističkih podataka, podataka o pouzdanosti i
relijabilnosti u takozvanim pedagoškim istraživanjima još uvek ne znači da je u
praksi baš tako ili da tako treba da bude. Kvalitativne analize prikupljenih
podataka o nekim pojavama u nastavnoj ili vaspitnoj praksi, koje pritom uzimaju
o obzir masu uticaja psihološkog, kulturnog i socijalnog konteksta su daleko
primerenije i pouzdanije.
Zašto
o ovome pišem? Zato što su danas pedagozi koji rade u visokom obrazovanju ili u
institutima prinudjeni da prikupljaju poene za napredovanje u karijeri na
osnovu istraživačkih radova objavljenih
u naučnim časopisima koji imaju medjunarodni karakter ili su visoko rangiranih
na takozvanim nacionalnim naučnim listama. I šta onda imamo? Ono što se
označava sloganom iz XIX veka l’art pour l’art- umetnost ( u ovom slučaju nauku) samu za sebe koja ne služi ni
vaspitnom ni moralnom. već je sama sebi svrha. Na to sada liče pedagoški
časopisi koji se bore ili već imaju naučni status, odnosno tekstovi
pedagoga-istraživača koji u njima pišu. Zatvaraju se u uske krugove i baš ih
briga da li to vaspitačima i nastavnicima u praksi nešto znači. Važni su samo
poeni. Teorije se prepričavaju i srodna istraživanja navode kao osnova i
opravdanje novih istraživanja. Jalovo do zla boga.
Imamo
neverovatnu i krajnje neracionalnu situaciju u obrazovanju. Takozvane naučnike
ili istraživače koji ništa ili vrlo malo
nude vaspitnoj i školskoj praksi i političare koji mimo njih obrazovanje stalno reformišu po
ugledu na neku tamo bogatu i uspešnu zemlju. Pedagoška istraživanja koja se
objavljuju u takozvanim naučnim časopisima i zbornicima se ne bave pitanjima
kao što su opravdanost i način uvodjenja dualnog obrazovanja, uvodjenjem i
primenom tematske nastave, vršnjačkim nasiljem i tako dalje. Posebno ne
obrazovanjem budućih nastavnika, gde sve počinje i gde se sve završava u jednom
obrazovnom sistemu,
To
malo takozvanih naučnih pedagoških časopisa vrti se u zatvorenom krugu takozvane naučne pedagoške
zajednice-pišemo za sebe, ocenjujemo sami sebe i skupljamo poene za viša
zvanja. Dakle l’art pour l’art u pravom smislu te reči. I šta stiže do škola?
Skoro ništa. Nove pedagoške knjige su uglavnom rezultat odbranjenih teza koje
takodje odlikuje nauka na silu.
Ne
znam zašto niko ozbiljno ne kaže da pedagogija nije nauka i da ne može da se
bavi fundamentalnm istraživanjima ali da je dragocena primenjena naučna
disciplina te da može itekako doprinositi i biti ključna u poboljšavanju obrazovne
i vaspitne prakse. Ako bi se mladi
istraživači ohrabrili da to kažu i pokažu, mislim da bi političari hteli ne
hteli morali da ustuknu u svojim reformskim avanturama i pozovu znalce u pomoć.
Нема коментара:
Постави коментар