Treba
nam kvalitetna škola koja sprema za život i koja razvija stvaralačke sposobnosti.
Pa kakva je to mudrost? Svima je potrebna takva škola i svi u svetu ponavljaju
istu floskulu. Bez obzira da li se radi o najsiromašnijoj ili najbogatijoj
zemlji, da li je sistem obrazovanja razvijen i svima dostupan ili nije.
Organizacije iz sistema Ujedinjenih nacija i brojne humanitarne i druge
organizacije tome još dodaju nekoliko opštih mesta: obrazovanje za demokratiju,
ekološko obrazovanje, inkluzivno obrazovanje i slično. Dakle, nema spora. Pitanje je samo kako da to postane
stvarno, konkretno, realno i u nas.
Koliki
je realno, a ne deklarativno politički, udeo
budžeta za obrazovanje u takozvanom bruto nacionalnom dohotku (BDP). To je prva
neophodna realistična slika, bez retuširanja, bez zamagljivanja po sistemu ako
bude u toku godine, pa ako uradimo rebalans, pa ako povećamo proizvodnju, ako
dobijemo donacije i tako dalje. Donacije su omiljena optimistička varka. Kao
kaleidoskop. Ponekad pomognu da se izgradi ili opremi škola, deo ode neznano
kuda, a često se naknadno sazna da to baš i nije poklon, što bi donacija
trebalo da bude, već neka vrsta pozajmice koju jednog dana treba vratiti.
Kakva
je školska infrastruktura, a koji su demografski pokazatelji? Šta je sa nastavnim
kadrom? Kakav je njihov socijalni i profesionalni status? Ko ih i kako školuje –priprema
za rad u kvalitetnoj školi kakvu očekujemo?
Šta
je sa tradicijom i kulturom? Koliko ona obeležava i utiče na stanje duha nacije
? Koliko smo nepismeni i koliko verujemo u obrazovanje, a šta i gde ćemo raditi ako steknemo dobro obrazovanje?
Kakve
nam modele i vrednosti promovišu
politika i mediji?
Odgovori
na ova pitanja su zamagljeni,
politikantski i folirantski. Šta onda?
Možemo samo da se nadamo da će neko jednog dana, ko zna kada napraviti
jasnu, preciznu, poštenu, krajnje realnu i celovitu sliku našeg obrazovnog
sistema, naše ekonomije i naših stvarnih potreba. Prvo nam to treba, a onda
ćemo moći da razumno projektujemo obrazovanje kakvo je potrebno zemlji svesnoj
onoga što jeste i gde jeste. Dotle, reforme, strategije, reforme, pa opet strategije
i tako u nedogled, parcijalno i bez sistema. U medjuvremenu, pametni i imućni odoše
u strane škole i ostaše tamo, a carstvo mediokriteta se širiiiiiiiii! O obrazovanju
sirotinje više niko ni ne brine.
Pa,
zaista, čemu se nadamo? Velikom bratu, stvarno ili metaforično?
Нема коментара:
Постави коментар