Jutros su mi Telenor i Google prvi
čestitali rodjendan. Dve mašine programirane da čestitaju rodjendan svakome, po imenu, koji
danas slavi rodjendan, ako je umrežen. Obraduju jer
stvore lepu iluziju da tog dana kad vam je rodjendan neko misli na vas. Kad se
probudite uključite mobilni telefon i eto prijatne poruke. Podignete poklopac
laptopa a tamo nacrtane tortice i svećice i opet ispisana čestitka baš meni, mom
imenu. Ne znam koliko mojih imenjakinja
danas slavi rodjendan, a koliko osoba sa raznim imenima takodje dobije lično
upućenu čestitku, ali sam definitivno sigurna da nismo sami u virtuelnom
svetu. Ovaj stvarni, opipljivi svet se izgleda zamorio od stvaranja tehnologija koje mogu sve i deo svog srca i
duše ispraznio, predao moćnim mašinama i bezličnim programima komunikacije
svake vrste. Sve se redje vidjamo, sve se manje družimo, sve manje imamo
vremena jedni za druge jer ga poklanjamo medijima, čiji prividi proizvode efemernu prijatnost. Kad se ispričamo preko Skype imamo iliziju da smo se družili. Nismo, a opet smo zadovoljni. Čestitka koju Google šalje stvara nam iluziju da čitav svet misli na nas i pitamo se koliko će njih danas saznati da je ovo naš poseban dan. Pa onda tortica koju okači Skype.
I zašto ovo pišem, ja koja se čitavog
života bavim tumačenjem medijske moći i njenim uticajem na vaspitanje i poimanje
sveta.? Zato što se jutros dogodio klik koji mi je otvorio još jednu, rekla bih,
skrivenu kutiju finih zamki virtuelnog
sveta i postavio pitanje o čemu sa decom danas treba razgovarati. O osećanjima
svakako, o tumačenju sveta takodje, o usamljenosti, o vrednosti stvarnog,
opipljivog, a ne prividnog.
Nisu im više potrebne priče o tome kako
mediji funkcionišu, kako se njihovim posredstvom komunicira. To današnje
generacije bolje znaju od svih nas odraslih njihovih nastavnika ili roditelja. Nije
dakle potrebno predavati o medijima već razgovarati o životu u virtuelnom
prostoru. To podrazumeva da se škola stvarno menja i promeni, da ne predaje već
da otvara vidike, da senizibilizuje, da sluša i podstiče na saopštavanje
doživljenog u susretu sa medijskim porukama, da osvesti razliku izmedju
stvarnog i virtuelnog, da iluziju ne ubije ali da je stavi na mesto prijatnih
emocija koje nisu dovoljne za sreću. Konačno da stvarnost učini razumljivijom,
poželjnijom, a funkcionisanje u njoj
samo olakšano moćima medija. A možda će se tu naći i ključ za smanjenje otudjenosti, agresije, usamaljenosti..
Ne bi se trebali čuditi što nam Google šalje generičku poruku (čitaj: spam) na naš rođendan, pošto smo sami odabrali kod registracije da taj određeni dan slavimo rođendan. Nekad se i čine i prigodnim iluzije ovog tipa, naime onda dok svi zaborave za nas i naš dan, a eto, ipak ne svi. Slažem se oko promicanja istinskih vrijednosti u školama, s kojima mladi teže barataju danas od primjerice novim medijima.
ОдговориИзбришиVRHVRHVRH je text !!! Svaka cast :)
ИзбришиOvo treba staviti kao moto u bilo koji prospektivni prirucnik o medijima i masovnoj komunikaciji, mslim na bilo koji nivo instruisanja i oplemenjivanja razumevanja apsolutne komunikacije.